Saturday 24 December 2016

Bachelor Pengajian Pengguna

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua :)
Rasanya mesti ramai tertanya-tanya pasal program pengajian yang saya tengah belajar sekarang. Kawan sendiri pun tak pernah ingat nama program pengajian saya ni, maybe sebab kurang terkenal kot. Yela cuma dalam Universiti Putra Malaysia je ada program Bachelor Pengajian Pengguna ni. Sekarang ni saya sudah masuk tahun ketiga mengikuti kursus ni. So far so good, sangat tak menyesal amek program ni, macam-macam ilmu yang dipelajari boleh saya aplikasikan. 

Program Bacelor Pengajian Pengguna ni selalunya orang panggil BPG. Program ni salah satu di bawah Fakulti Ekologi Manusia (FEM) dan kebanyakan kelas dan pensyarah adalah di bangunan Jabatan Pengurusan Sumber dan Pengajian Pengguna. Pensyarah kebanyakannya sangat ok dan selalu membantu student, yang penting student jangan buat masalah je. dekat bawah ni saya copy paste balik apa yang saya pernah cerita dalam Facebook pasal program BPG ni.

Apa yang dapat saya rangkumkan mengenai Pengajian Pengguna ialah dengan mengikuti kursus ini, saya berpeluang mempelajari serta menganalisis pelbagai perkara bukan sahaja dari perspektif perniagaan, kerajaan malah dari perspektif pengguna.
Subjek-subjek yang dipelajari membuatkan saya lebih memahami beberapa perkara berkaitan pengguna, isi rumah dan keluarga seperti hak-hak pengguna, peranan dan tanggungjawab pengguna, perlindungan pengguna, keselamatan dan kesihatan pengguna, pengurusan kewangan serta isu-isu lain berkaitan pengguna.

Mungkin selama ini ramai yang menganggap ilmu kepenggunaan ini tidak penting, namun besar kesannya apatah lagi dalam keadaan perubahan ekonomi, sosial dan politik yang berlaku secara mendadak yang menjadikan pengguna tidak terkejar dengan perubahan ini dan sukar untuk menjadi pengguna yang sejahtera. Lihat sahaja setiap hari banyak aduan pengguna diterima agensi berkaitan dan mungkin kalian juga pernah mengalami masalah berkaitan kepenggunaan.
Jika sebelum ini kurang pemahaman mengenai isu-isu pengguna, namun setelah mengikuti kursus ini saya lebih bersemangat untuk menjadi pengguna yang berpendidikan dan tidak mudah didiskriminasi. Setelah dua tahun belajar dalam bidang ini, saya juga sedar, penubuhan agensi kerajaan dan bukan kerajaan yang berkaitan kepenggunaan sudah banyak membantu pengguna dan individu menghadapi isu dan masalah kepenggunaan dan kewangan.

Walaupun terdapat segelintir individu yang merasakan bidang kami ini tidak penting, saya tetap gembira meneruskan perjuangan sebagai pelajar Bacelor Pengajian Pengguna kerana bidang ini bukan hanya saya belajar untuk peperiksaan, namun saya boleh aplikasikan apa yang saya pelajari di dalam kehidupan seharian saya. Terima kasih buat para pensyarah yang banyak menurunkan dan berkongsi ilmu. Saya mendoakan semoga semua pelajar yang mengambil kursus Pengajian Pengguna ini memanfaatkan ilmu yang dipelajari dan tetap bersemangat membantu pengguna lain untuk menjadi pengguna yang berpendidikan dan sejahtera.

Ok dan nampak sikit kan? Saya akan cerita sikit pasal subjek yang diambil sebagai pelajar Bacelor Pengajian Pengguna. Mungkin subjek ada perbezaan dari semasa ke semasa sesuai dengan permintaan pasaran kerja. So adik-adik junior rilek je still boleh minta bantuan dari senior atau pensyarah sendiri kalau ade masalah dalam pembelajaran. Dan bagi Latihan Industri (LI) atau praktikal pula telah berubah dan kemungkinan pada akhir semester pengajian.
Bagi subjek dipelajari pula, beberapa subjek universiti yang wajib diambil seperti Kenegaraan, Tamaduan Islam dan Tamadun Asia, Hubungan Etnik, Psikologi, Prinsip Pengurusan dll. 
Terdapat juga subjek teras yang perlu diambil oleh pelajar mengikut program dan bagi BPG antara subjek yang ada seperti Consumer Science,, Family and Consumer Economic, Consumer Behavior, Consumer Protection, Household Financial, Consumption and Quality of Life, Consumer and Business Ethics, Evaluation of Consumer Product dll.
Apabila masuk ke tahun ketiga ikut modul sekarang ni, pelajar BPG akan mula memilih minor dan terdapat tiga minor iaitu Minor Kewangan Pengguna, Minor Advokasi dan Pendidikan Pengguna dan Minor Produk Pengguna. Jadi subjek yang akan diambil adalah mengikut minor masing-masing. 
Ok sedikit info tambahan. Kebanyakan pelajar BPG secara langsung akan menjadi ahli Gerakan Pengguna Siswa UPM. Sangat digalakkan untuk anda semua turut aktif supaya dapat tingkatkan pelbagai kemahiran.
Sekian sahaja penerangan mengenai program #Bachelor #Pengajian #Pengguna.

Nabilah LiyanaPelajar Tahun Tiga Sesi 2016/2017
Bacelor Pengajian Pengguna
Universiti Putra Malaysia

8 comments:

  1. Kos ni nak berapa pointer dan muet kena berapa

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. pointer dlm 2.75 kalau STPM, muet atleast band 2

      Delete
  2. Bagaimana dengan skop pekerjaan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  3. Skop pekerjaan meluas juga sebenarnya. Agensi2 kerajaan seperti KPDNKK,JAKIM, AKPK, SIRIM. Bank pun boleh terima. Untuk swasta ada peluang juga since subjek2 yang dipelajari sangat meluas.

    ReplyDelete
  4. Assalam, nak tanya.. Biasanya utk course ni, kolej tempat tinggal kat kolej berapa ye?

    ReplyDelete
  5. Peluang pekerjaan bidang ini adakah luas? Bidang ini senang untuk mencari kerja?

    ReplyDelete